Procesul 8D

Rezolvarea problemelor într-un mod disciplinat

Procesul 8D

Procesul 8D

Când organizația din care faci parte se lovește de o problemă majoră, trebuie să-i acorzi atenție imediat. Totodată, trebuie să o tratezi cu mare grijă și să te asiguri că nu se va mai repeta. Procesul 8D de rezolvare a problemelor te ajută să faci aceste două lucruri, aparent contradictorii, într-un mod profesionist și controlat.

Tehnica a fost creată de către compania Ford la mijlocul anillor ’90, pentru a ajuta echipele să rezolve problemele legate de controlul calității.

Cele 8 dimensiuni ale procesului sunt prezentate mai jos:

8: Sărbătorește succesul împreună cu echipa ta

7: Previne reapariția problemei

6: Implementează soluția permanentă

5: Verifică soluția

4: Identifică și elimină rădăcina problemei

3: Punere în aplicare o soluție temporară

2: Descrie problema

1: Creează echipa

0: Planifică

Acest proces poate folosit foarte bine atât în echipele care au de rezolvat probleme cu simptome care se pot identifica, dar și la nivel individual.

Pentru a începe procesul, acordă atenție fiecărei dimensiuni enumerate mai jos, fără a omite vreuna. Procesul este eficient doar atunci urmărești toți pașii.

D 0: Planifică
Înainte de a crea o echipă, trebuie să îți planifici abordarea. Asta înseamnă să te gândești la:

  • cine vor fi membrii echipei;
  • care este intervalul de timp necesar realizării;
  • resursele de care dispui.

D 1: Creează echipa
Este recomandat să alegi o echipă care are abillitățile, timpul și energia necesare pentru a rezolva problema respectivă. Fii conștient(ă) că o echipă diversă are șanse mai mari de a găsi o soluție creativă decât o echipă cu aceeași viziune, deși dacă perspectivele sunt foarte diferite, membrii echipei vor petrece mai mult timp contrazicându-se decât pentru a rezolva problema.

Ține cont de:

  • obiectivul echipei;
  • identificarea rolului pentru fiecare membru din echipă;
  • construiește încrederea;
  • implică-i pe toți în proces;
  • asigură-te că membrii echipei se simt confortabil să lucreze unii cu ceilalți.

D 2: Descrie problema
De îndată ce echipa s-a format, descrie problema în detaliu. Specifică cine, ce, cum, când și unde.
Începe cu o analiză prin care identifici riscurile, ca să poți lua măsuri potrivite atunci când există riscuri asupra vieții sau sănătății oamenilor. Descoperirea rădăcinei problemei vine mai târziu în proces, așa că nu îți pierde timpul cu asta.
În acest moment, obiectivul tău este să identifici ce nu este în regulă și să te asiguri că echipa ta înțelege problema în întregime.

D 3: Găsește o soluție temporară
După ce echipa a înțeles problema, găsiți o soluție temporară. Este foarte important în special dacă problema respectivă afectează clienții, încetinește procesul de lucru sau reduce calitatea produselor.
Asigură-te că fiecare membru din echipă își spune părerea și ia în considerare ideile celorlalți.
După ce grupul a identificat posibile soluții temporare, luați în calcul aspecte precum costurile, relevanța, timpul de implementare și alte aspecte pe care le consideri importante.

D 4: Identifică și elimină cauza problemei
Odată ce ați implementat soluția temporară, e timpul să descoperiți cauza problemei. După ce o identificați, găsiți câteva soluții pe care le puteți implementa apoi pe termen lung.

D 5: Verifică soluția
După ce ați hotărât care este soluția permanentă, asigurați-vă că o testați în detaliu înainte de a o implementa în întregime în următorul pas.
Țineți cont de:

  • potențiale situații problematice ce pot apărea;
  • consecințe pe care nu le-ați luat în calcul și care se pot ivi pe viitor.

Notă:
Poți folosi tehnica ”Cele 6 pălării gânditoare” pentru a analiza situația din mai multe perspective.

D 6: Implementează soluția pe termen lung
Imediat după ce tu și echipa ta ați ajuns la aceeași concluzie, acționați. Monitorizează soluția pe o anumită perioadă de timp pentru a vă asigură că funcționează corespunzător și că nu există efecte secundare neașteptate.

D 7: Previne reapariția problemei
Când știi cu siguranță că soluția permanentă a remediat problema, discută cu echipa din nou pentru a identifica modul în care puteți preveni reapariția problemei pe viitor.
Este posibil să fie nevoie ca standardele, procedurile sau trainingurile din companie să fie revizuite. În final, ia în considerare dacă ar trebui schimbate și practicile de management din organizație.

D 8: Sărbătorește succesul împreună cu echipa ta
Mulțumește-le tuturor celor implicați în acest proces, specificând modul în care a contribuit fiecare membru din echipă. Poți folosi tehnica ”Oferă feedback constructiv” pentru ca fiecare să conștientizeze cum poate fi și mai performant pe viitor.
De asemenea, poți revizui întregul proces post implementare, pentru a analiza ceea ce a funcționat și ceea ce trebuie îmbunătățit pe viitor.

Unul din consilierii în carieră pentrucarieră.ro te poate ajuta să găsești soluții rapide și eficiente la situațiile neprevăzute care apar. Vei gestiona mai bine problemele și modul în care poți să le rezolvi. Rezultatul este imediat! Atât tu, cât și echipa ta veți putea lua cele mai bune măsuri și astfel, să aveți rezultatele pe care vi le doriți.

Elemente cheie:

Procesul 8D de rezolvare a problemelor este util pentru a rezolva o problemă complexă în cadrul unei echipe. De asemenea, este o tehnică ideală pentru a fi implementată și de către o singură persoană, rezolvând problema individual, folosind următorii paşi:

0. Planifică
1. Creează echipa
2. Descrie problema
3. Găsește o soluție temporară
4. Identifică și elimină cauza problemei
5. Verifică soluția
6. Implementează soluția pe termen lung
7. Previne reapariția problemei
8. Sărbătorește succesul împreună cu echipa ta

 

Comments

comments

Tu ce părere ai despre acest subiect? Te invităm să incluzi comentariile tale mai jos.


Acesta este doar unul dintre zecile de instrumente şi resurse pe care le găseşti pe siteul nostru. Click aici pentru mai multe articole, abonează-te la newsleterul pentrucariera.ro sau apelează la specialiştii noştri - consilieri în carieră certificaţi, cu experientă practică în domeniu - pentru a explora în continuare.


Intră în contul tău pentru a afla si mai multe. Contul de utilizator iti da posibilitatea sa pui intrebari private consultantilor nostri in cariera sau sa planifici o discutie gratuita cu unul dintre ei, pe subiecte legate de cariera si viata profesionala.


0 comments