Jurnalul de Stres

Identifică sursele stresului pe termen scurt

Jurnalul de Stres

Jurnalul de Stres

Știm cu toții că stresul este boala secolului XXI. Cei mai mulți factori de stres sunt de fapt situațiile cotidiene cu care ne confruntăm adesea. De exemplu, traficul, clienții dificili, veștile neplăcute, experimentate sub diferite forme sunt surse generatoare de stres. Acestea ne pot afecta productivitatea, sau, și mai mult, sănătatea.

În această situație Jurnalul de Stres (JdS) îți poate fi de ajutor. Această tehnică este utilă pentru a identifica și înțelege cauzele pe termen scurt ale stresului din viața ta. Totodată, va fi o modalitate excelentă de a identifica modul în care reacționezi și nivelul ”optim” de presiune care te ajută să fii productiv(ă).

Ideea de bază a acestei tehnici este de a înregistra informații despre experiențele stresante din viața ta, pentru a le analiza ulterior și a gestiona apoi situații stresante noi care apar. Este important deoarece acestea apar și dispar din mintea ta, fără a le acorda atenția necesară.

Pe lângă faptul că te ajută să identifici și să analizezi cele mai frecvente surse de stres din viața ta, JdS este util pentru a înțelege:
– în detaliu cauzele stresului;
– nivelul de presiune sub care dai cel mai bun randament;
– cum poți să îți îmbunătățești modul de a gestiona stresul.

Cum poți folosi această tehnică? Foarte simplu!

Jurnalul de stres în acţiune

Urmează paşii de mai jos.

Pasul 1. Utilizează șablonul

Pentru început, descarcă fișa de lucru JdS și fă însemnări în mod regulat (de exemplu, din oră în oră). Dacă întâmpini dificultăți în a-ți aminti acest lucru, poți să îți setezi alarma telefonului sau ceasului pentru a-ți reaminti când a venit momentul să notezi în jurnal.
De asemenea, fă însemnări ori de câte ori te confrunți cu o situație stresantă.
De fiecare dată când notezi, ține cont de următoarele aspecte:

  1. Data și ora însemnării respective;
  2. Cel mai recent eveniment stresant pe care l-ai trăit;
  3. Cât de bine te simți acum, când folosești o evaluare subiectivă pe o scală de la -10 (cel mai nefericit moment în care te-ai aflat) la +10 (cel mai fericit moment în care te-ai aflat). Raportându-te la această scală, notează cum te simți în acel moment.
  4. Starea de spirit de acum.
  5. Cât de eficient lucrezi acum (folosește o evaluare subiectivă, pe o scală de la 0 la 10). Nivelul 0 înseamnă ineficiență totală, în timp ce 10 reprezintă eficiență maximă.
  6. Cauza principală de stres din acea situație, fii cât se poate de onest(ă) și obiectiv(ă).
  7. Cât de stresat(ă) te simți acum?

De asemenea, este important să îți notezi şi:

  • Simptomele pe care le-ai avut în timpul situației stresante (exemple ”fluturi în stomac”, ”durere de cap”, ”tensiune crescută”, ”palme transpirate”, etc.).
  • Cât de bine ai gestionat situația. Reacția pe care ai avut-o te-a ajutat să rezolvi problema sau de fapt a înrăutățit situația?

 

Pasul 2. Analizează jurnalul
După ce ai notat în jurnal mai multe zile la rând, poți să analizezi și să acționezi ținând cont de următoarele lucruri:

  • În primul rând, analizează diferitele situații de stres prin care ai trecut pe parcursul perioadei în care ai notat în jurnal. Subliniază cele mai frecvente situații de stres și pe cele mai neplăcute.
  • Parcurgând situațiile pe care le-ai subliniat, uită-te peste evaluarea ta asupra cauzelor și asupra modului în care ai gestionat situația stresantă. Ies în evidență probleme care trebuie rezolvate?
  • După aceea, analizează încă o dată situațiile stresante și notează-ți modalități prin care le poți schimba înspre mai bine.
  • În final, analizează cum te-ai simțit atunci când ai fost sub presiune și explorează cum ți-a afectat starea de spirit și eficiența. A existat un nivel mediu de presiune în care ai fost cel(cea) mai fericit(ă) și ai avut cele mai bune performanțe?

Avantajele tehnicii JdS:

Analizându-ți jurnalul, vei fi capabil(ă) să înțelegi pe deplin care sunt cele mai importante și frecvente surse de stres din viața ta, și să evaluezi nivelul de presiune cu care te simți confortabil. De asemenea, ar vei înțelege tipurile de situații care îți provoacă stres, astfel încât pe viitor să te poți pregăti și implicit să le poţi gestiona mai bine.

Notă:
Vei observa rezultatele acestei tehnici chiar din primele săptămâni după ce începi să o folosești. Vei descoperi inclusiv că poți să îți utilizezi timpul mult mai eficient. Chiar dacă stilul tău de viață se va schimba sau vei fi afectat(ă) din nou de stres, îți recomandăm să utilizezi din nou tehnica JdS. Probabil vei observa că situațiile stresante prin care treci sunt diferite.

Atenție!
Stresul poate provoca serioase probleme de sănătate, iar în cazuri extreme chiar moartea! Chiar dacă această tehnică are efecte pozitive, ea este doar orientativă. îţi recomandăm ca în situații extreme precum tristețe persistentă, anxietate, boli cauzate de stres, ș.a. să apelezi la un specialist psiholog sau psihoterapeut.

Cum te poate ajuta consilierul în carieră să te foloseşti de JdS?

  • Te ajută să identifici sursele de stres din viața ta și să găsești modalități de a le combate. Astfel, viața ta va fi mai plină de sens și mai calitativă. Te vei putea concentra mai bine asupra lucrurilor pozitive sau a celor care sunt importante pentru tine, având un randament optim.
  • Te ajută sa te priveşti, prin intermediul celor notate în jurnal, dintr-o perspectivă exterioară, o perspectivă de ansamblu care te poate ajuta să înţelegi situaţiile de stres şi să le priveşti cu mai multă detaşare în momentul în care ele reapar în viaţa ta.

 

Elemente cheie

Această tehnică este utilă pentru a identifica și a înțelege cauzele stresului de zi cu zi. Te ajută să îți îmbunătățești strategiile de combatere a stresului și să te concentrezi pe aspectele pozitive din viața ta.

Comments

comments

Tu ce părere ai despre acest subiect? Te invităm să incluzi comentariile tale mai jos.


Acesta este doar unul dintre zecile de instrumente şi resurse pe care le găseşti pe siteul nostru. Click aici pentru mai multe articole, abonează-te la newsleterul pentrucariera.ro sau apelează la specialiştii noştri - consilieri în carieră certificaţi, cu experientă practică în domeniu - pentru a explora în continuare.


Intră în contul tău pentru a afla si mai multe. Contul de utilizator iti da posibilitatea sa pui intrebari private consultantilor nostri in cariera sau sa planifici o discutie gratuita cu unul dintre ei, pe subiecte legate de cariera si viata profesionala.


0 comments