Imbunatatirea job-ului

Cum să ai mai multă satisfacția la locul de muncă

Imbunatatirea job-ului

Imbunatatirea job-ului

Aproape toți ne dorim job-uri mai interesante, mai provocatoare, care să ne facă să simțim că avem impact pozitiv asupra vieților altor oameni.

Prin îmbunătățirea job-ului se extinde practic setul de sarcini pe care cineva îl efectuează, se asigură un mediu de lucru mai stimulativ și interesant, care adaugă varietate și provocare la rutina zilnică.
Acest lucru va crește profunzimea a ceea ce faci la locul de muncă și îți va permite să ai mai mult control asupra muncii tale.

Înainte de a căuta modalități de îmbunătățire a job-ului trebuie să te asiguri că ai un mediu de lucru stimulativ din perspectiva principiilor și a deschiderii către nou. Înainte de a începe acest proces, este important să te asiguri că orice problemă precum modul în care oamenii sunt recompensați, condițiile de muncă, supervizarea lor, așteptările pe care le au angajatorii de la ei sau modul în care sunt tratați sunt rezolvate mai întâi. Dacă nu sunt rezolvate, orice alte demersuri pentru a îmbunătăți job-ul nu își au rostul. Cel puțin nu acum!

Cum poți crea un job motivant?

Hackman and Oldham au identificat 5 factori care contribuie de obicei la crearea motivatiei la locul de muncă. Acestea se referă la:

  • Diversificarea abilităților – creșterea numărului de abilități pe care oamenii le folosesc la locul de muncă;
  • Identitatea sarcinilor – posibilitatea de a realiza o sarcină de la început până la sfârșit;
  • Semnificația sarcinii – realizarea unor activități care au impact direct asupra organizației și a membrilor acesteia;
  • Autonomie – creșterea gradului de luare a deciziilor, precum și libertatea de a alege cum și când să lucrezi;
  • Feedback – creșterea recunoașterii profesionale atunci când munca este făcută bine și comunicarea către angajați a propriilor rezultate.

Strategii de îmbunătățire a job-ului
Punctul central pentru îmbunătățirea job-ului este asigurarea oamenilor că au control asupra muncii lor (lipsa controlului poate fi o sursă de stres și implicit a insatisfacției la locul de muncă). Atunci când este posibil, permiteți angajaților să-și asume sarcini care sunt de obicei realizate de superiorii lor. Astfel, vor influența mai mult planificarea, executarea și evaluarea muncii pe care o fac.

Mai jos găsești câteva strategii pe care le poți folosi pentru îmbogățirea job-ului:

  • Rotația rolurilor – oferă-le posibilitatea de a utiliza o varietate de aptitudini și de a efectua diferite tipuri de activități. Cel mai comun mod de a face acest lucru este prin rotirea locurilor de muncă. Treci angajații prin diverse locuri de muncă ce le va permite să vadă diferite părți ale organizației, să învețe abilități noi și să dobândească experiențe diferite. Acest lucru poate fi foarte motivant mai ales pentru persoanele care fac lucruri repetitive sau care își folosesc puține abilități la locul de muncă.
  • Diversifică sarcinile – Scopul este de a oferi proiecte mai complexe și mai provocatoare. Acest lucru crește în mod semnificativ identificarea activității, deoarece oamenii văd un job per ansamblu, de la început până la sfârșit.

Notă:
Aceste forme de îmbogățire a job-ului pot fi dificile deoarece oferă o creștere a motivației în defavoarea productivității. Când ai angajați care trebuie să efectueze sarcini noi, este posibil să te lovești de probleme legate de training, eficiență sau performanță. În acest caz, trebuie analizate cu atenție beneficiile și costurile.

  • Identificarea echipei – De exemplu, mai degrabă decât a avea toți oamenii într-un singur departament cu superiorii care stabilesc cine la ce proiect muncește, ați putea să împărțiți departamentul în echipe specializate pe anumite proiecte. Astfel, mai mulți oameni cu job-uri interdependente pot lucra împreună pentru un singur client sau pentru o singură campanie. Permițând angajaților să creeze relații cu clienții, este un mod excelent de a crește autonomia, identitatea job-ului și feedback-ul.
  • Crearea autonomiei – Acesta presupune îmbogățirea job-ului la nivel de grup. Stabiliți un obiectiv pentru o echipă și dați libertate membrilor echipei de a stabili sarcinile de lucru (programul, pauzele de odihna, parametrii de evaluare). Ați putea să le dați șansa să-și aleagă chiar ei membrii echipei. Cu această metodă veți reduce în mod semnificativ costurile aferente pozițiilor de supervizare, iar oamenii vor dobândi competențe de leadership și management.
  • Implementarea managementului participativ – Permite membrilor echipei de a participa în luarea deciziilor și să se implice în planificarea strategiilor. Acesta este un mod excelent de a comunica membrilor echipei tale că aportul lor este important. Poate avea rezultate în orice organizație, indiferent de mărimea ei. Când oamenii își dau seama că ceea ce spun ei este apreciat și face diferența, acest lucru mai mult ca sigur va fi motivant pentru ei.
  • Redistribuirea puterii și autorității – Redistribuie controlul și acordă mai multă autoritate angajaților pentru luarea de decizii aferente locului de muncă. Pe măsură ce supervizorii deleagă mai multă responsabilitate, membrii echipelor capătă mai multă autonomie și devin mai implicați.
  • Creșterea feedback-ului direcționat către angajat – Asigură-te că oamenii știu cât de bine sau nu se desfășoară munca lor. Cu cât le dai mai mult control pentru evaluarea și monitorizarea propriilor performanțe, cu atât va fi mai bogat job-ul lor.

Notă:
Aplică aceste idei personalizat, într-un mod rațional și aliniat la realitățile organizației.

Implementare unui program de îmbunătățire a job-ului:

Pasul 1: Află unde oamenii sunt nemulțumiți de sarcinile curente de la serviciu. Ca orice inițiativă de creștere a motivației, află nevoile oamenilor înainte de a începe. Chestionarele sunt o variantă utilă de a face acest lucru. Nu face greșeala de a presupune că știi ceea ce își doresc oamenii, mergi direct la sursă și folosește informațiile culese pentru a construi strategia de îmbunătățire a job-ului.

Pasul 2: Analizează opțiunile disponibile pentru îmbunătățirea job-ului. Modul în care elaborezi acest lucru, trebuie să aibă ca rezultat un echilibru între necesitatea operațională și satisfacția la locul de muncă.

Pasul 3: Elaborarea și comunicarea programului tău. Dacă faci schimbări semnificative, lasă oamenii să știe ce faci și de ce. Lucrează cu managerii pentru a crea un mediu îmbogățit de muncă ce va duce la participarea și recunoașterea a cât mai multor angajați. Monitorizează periodic eforturile și eficacitatea lor.

Unul din consilierii în carieră pentrucarieră.ro te poate ajuta să identifici acele elemente care să îți facă munca mai interesantă și provocatoare. Poți învăța tehnici noi de a lucra în echipă, de a interacționa cu ceilalți. Practic, orele petrecute la serviciu vor părea mult mai captivante și pline de sens.

Elemente cheie:

Îmbogățirea job-ului este fundamental pentru a coopta angajații, de a le crește motivația și de a spori retenția talentelor în organizație.Responsabilitatea ta este să îți dai seama ce strategie va duce la creșterea performanței și a productivității lor.

Comments

comments

Tu ce părere ai despre acest subiect? Te invităm să incluzi comentariile tale mai jos.


Acesta este doar unul dintre zecile de instrumente şi resurse pe care le găseşti pe siteul nostru. Click aici pentru mai multe articole, abonează-te la newsleterul pentrucariera.ro sau apelează la specialiştii noştri - consilieri în carieră certificaţi, cu experientă practică în domeniu - pentru a explora în continuare.


Intră în contul tău pentru a afla si mai multe. Contul de utilizator iti da posibilitatea sa pui intrebari private consultantilor nostri in cariera sau sa planifici o discutie gratuita cu unul dintre ei, pe subiecte legate de cariera si viata profesionala.


0 comments