Modelul DECIDES de luare a deciziilor

Ia o decizie informată în 7 paşi

Modelul DECIDES pentru luarea deciziilor

Deşi luarea deciziilor reprezintă un proces dinamic şi în permanentă dezvoltare, deciziile au elemente comune. Fiecare decizie presupune parcurgerea câtorva paşi elementari.

Există multe convingeri şi credinţe care pot afecta adoptarea unei decizii eficiente în carieră şi care conduc deseori la atingerea unor niveluri de anxietate ce diminuează încrederea în alegerea soluţiilor optime. Într-un final, aceste credinţe afectează modul în care ne percepem şi ne simţim:

  • putem fi mai puţin încrezători,
  • putem înţelege greşit procesul de luare a deciziei,
  • putem avea aşteptări nerealiste.

Este important să ne eliberăm de aceste “blocaje” în scopul luării de decizii eficiente şi informate în carieră.*

Tu cum iei deciziile legate de viaţa profesională? Rapid? Impulsiv? Calculat? Ce obstacole întâmpini în luarea deciziilor?

Krumboltz şi Hamel (1997) propun o analiză sistematică a problemei, un model pentru luarea de decizii în carieră, în șapte paşi – modelul DECIDES.

Hai să punem modelul la lucru, pe nevoile tale!

Modelul DECIDES

Aşadar, ai de luat o decizie. Îţi recomandăm, ca de obicei, să notezi la fiecare punct cuvintele cheie care apar şi sunt importante în acest proces. Urmează paşii de mai jos:

1. Definirea problemei. Răspunde următoarelor întrebări în această etapă:

  • Care este decizia ce e nevoie să fie luată?
  • Care este problema?
  • De ce ar trebui făcut ceva în legatură cu asta?
  • Ce ar trebui să se întâmple?
  • Ce s-ar putea întâmpla?

2. Stabilirea (Establish) planului de acţiune. Rafinează detaliile despre decizia pe care e nevoie să o iei şi întreabă-te:

  • Ce ar fi bine să fac?
  • Care sunt paşii necesari?
  • Ce iau în considerare?
  • Ce mai conţine planul de acţiune?
  • De ce resurse e nevoie pentru a implementa acest plan?

3. Clarificarea valorilor.

Valorile semnifică ceea ce este important pentru tine în viaţă.

Aici te observi pe tine şi felul în care vezi lumea. Care sunt cele mai importante lucruri în viaţa ta?

De ce este important să ţii cont, când te gândeşti la ce este important pentru tine?

4. Identificarea alternativelor.

Care sunt posibilele alternative? Dintre ce opţiuni ai putea alege?

Ia în considere, la acest pas, experienţa de până acum, intuiţia şi dă-ţi voie să experimentezi ideile posibile, cel puţin la nivel ipotetic.

5. Descoperirea posibilelor consecinţe.

Care sunt posibilele consecinţe ale alternativelor regăsite la pasul anterior? Caută şi centralizează informaţiile necesare despre acestea.

Ca punct de plecare la acest pas poţi folosi metoda creativă Norul de Idei, pentru a surprinde cât ma multe consecinţe directe şi indirecte. Pentru fiecare alternativă vei face câte un nor de idei.

6. Eliminarea opţiunilor în mod sistematicAcum întreabă-te:

  • Care alternative nu vor fi potrivite pentru ceea ce este important pentru mine?
  • Ce nu este potrivit pentru situaţia concretă în care mă aflu?
  • Ce opţiuni au cea mai mică posibilitate de realizare şi probabilitate de succes?

Analizează norii de idei generaţi şi conectează toate informaţiile adunate până acum.

7. Startul acţiunii.

Care este primul pas pe care îl poţi face imediat (azi, mâine, zilele acestea etc.) pentru ca planul tău să devină realitate?

Atenţie!

S-ar putea să te împotmoleşti, în paşii de mai sus, din cauza generalizărilor personale şi / sau a modului în care vezi lumea, în sensul că:

  • nu recunoşti că există o problemă;
  • nu reuşeşti să iei decizia, să rezolvi problema;
  • elimini alternative potenţial satifăcătoare din motive neîntemeiate;
  • alegi alternative neviabile pentru motive nepotrivite;
  • devii anxios(oasă) în legătură cu faptul că nu eşti capabil să îţi atingi obiectivele.

Cum funcţionează modelul DECIDES pentru tine? Te invităm să impărtăşeşti cu noi la comentarii, mai jos.

 

Elemente cheie

Modelul DECIDES te ajută să iei decizii în 7 paşi clari:

  1. Defineşti problema
  2. Stabileşti planul de acţiune
  3. Clarifici valorile
  4. Identifici alternative
  5. Descoperi consecinţe posibile
  6. Elimini sistematic opţiunile nepotrivite
  7. Start acţiune!

Consilierii în carieră www.pentrucariera.ro te pot ajuta să izolezi problema, să păstrezi o perspectivă realistă asupra alternativelor şi să le validezi astfel încât cele care intră în planul de acţiune să te ducă la o soluţie optimă, în concordanţă cu valorile şi interesele tale şi, de asemenea, pot fi alături de tine în implementarea planului de acţiune astfel încât chiar să duci la bun sfârşit ceea ce ţi-ai propus.

*Manualul consultantului în carieră, Institutul European Iaşi, 2008 (ISBN 978-973-611-514-1), autor Dr. Ana-Maria Andreea Szilagyi

Comments

comments

Tu ce părere ai despre acest subiect? Te invităm să incluzi comentariile tale mai jos.


Acesta este doar unul dintre zecile de instrumente şi resurse pe care le găseşti pe siteul nostru. Click aici pentru mai multe articole, abonează-te la newsleterul pentrucariera.ro sau apelează la specialiştii noştri - consilieri în carieră certificaţi, cu experientă practică în domeniu - pentru a explora în continuare.


Intră în contul tău pentru a afla si mai multe. Contul de utilizator iti da posibilitatea sa pui intrebari private consultantilor nostri in cariera sau sa planifici o discutie gratuita cu unul dintre ei, pe subiecte legate de cariera si viata profesionala.


0 comments