Reverse brainstorming

Depășește blocajele în generarea de idei creative

reverse brainstormingFie că ești angajat, fie că ești antreprenor, uneori te confrunți cu situații complexe pe care trebuie să le rezolvi. Pentru asta ai nevoie să găsești idei creative care să te ajute să rezolvi problemele repede și cu costuri cât mai mici.

O metodă foarte populară pentru a genera idei este brainstorming-ul. Există însă situații în care oamenilor le este dificil să genereze soluții prin această tehnică, mai ales dacă soluțiile identificate anterior nu au fost eficiente.

Pentru a depăși un astfel de blocaj, sau pur și simplu pentru a încerca o metodă inedită și distractivă, poți să generezi idei folosind tehnica reverse brainstorming. Tehnica presupune ca în loc să încerci să găsești răspunsuri la întrebarea “cum să rezolv problema?”, să pui întrebarea  “cum să cauzez problema?”

Această instrument este util pentru că mulţi oameni au tendinţa să devină critici, analitici, tind să emită judecăţi despre ideile celorlalţi. Această tendinţă provine din modul în care suntem formaţi de sistemul educaţional.

Notă
Reverse brainstorming este o tehnică utilă atunci când întâmpini dificultăți în a găsi soluții la o problemă prin metoda clasică și în momentele în care tu sau oamenii din echipă aveţi dificultăţi în a genera idei.

Cum să folosești acest instrument?

1. Identifică problema sau situația pe care dorești să o rezolvi sau pentru care dorești să generezi idei și noteaz-o.

Exemplu: ești managerul unui call – center ineficient și dorești să găsești soluții prin care să crești satisfacția clienților față de serviciile pe care compania le oferă.

În loc să încerci să răspunzi la întrebarea “cum să rezolv această problemă?”, inversează problema și încearcă să răspunzi la întrebarea “cum aș putea să cauzez această problemă?”. Inversând procesul, oamenii sunt provocaţi să vadă situaţiile dintr-un alt punct de vedere şi astfel pot apărea idei noi.

Exemplu: în loc să răspunzi, împreună cu echipa ta, la întrebarea  “cum să îmbunătățim satisfacția clienţilor noștri?”, provoacă-ţi echipa să găsească răspunsuri la întrebarea  “cum să determinăm clienţii să fie nemulţumiţi de serviciile noastre?”

Notă:
Ineditul acestei tehnici atrage oamenii, îi determină se se implice în mod activ în rezolvarea problemei și, în același timp, le oferă posibilitatea să petreacă momente plăcute alături de colegii de echipă.

2. Generează cât mai multe răspunsuri la această întrebare, fără a respinge sau a evalua ideile. Folosește aceleași reguli care se aplică și în brainstorming.

Exemplu:

La această întrebare, echipa ta generează următoarele răspunsuri:

  • să îi lăsăm să aştepte cel puţin 10 minute înainte de a prelua apelurile;
  • să nu intervenim pentru rezolvarea problemelor clienților, decât după ce sună de două ori la call – center;
  • să fim agresivi cu clienții care sună;
  • echipa de intervenție să facă cel puțin două vizite la clienți pentru a face reparațiile necesare (să nu rezolve problema la prima vizită);
  • să nu le spunem clienților ora la care va veni echipa de intervenție.

După ce tu sau echipa ați generat toate ideile, inversează-le pentru a găsi soluții la problema inițială.

Exemplu:

  • vom organiza o echipă care să trieze apelurile și să redirecționeze clienții către operatorul care îi pot ajuta;
  • în maxim 24 de ore de la apelul inițial, clienții vor fi informați despre statusul solicitării lor;
  • operatorii vor fi incluși într-un program de training pentru îmbunătățirea abilităților de comunicare;
  • vom realiza o procedura pentru ca operatorii să poată identifica mai bine situația clienților la primul apel și astfel echipa de intervenție să fie mai bine pregătită;
  • creșterea numărului de angajați ai echipei de intervenție, astfel încât să le poată fi oferită clienților ora exactă la care echipa îi va vizita.

3. Evaluează fiecare potențială soluție, pentru a identifica cele mai potrivite căi de rezolvare a problemei pe care o întâmpini. Pe care dintre ideile găsite o poți aplica? Ce poți folosi din celelalte idei pentru a găsi și alte soluții eficiente?

Exemplu:

Nu avem bugetul necesar pentru a angaja noi operatori pentru call – center sau pentru echipa de intervenție. Putem să fim proactivi însă și să trimitem fiecărui client un e-mail cu statusul solicitării pe care au făcut-o telefonic, în maxim 24 de ore de la apelul inițial. De asemenea, toți angajații vor fi incluși într-un program de training pentru dezoltarea abilităților de comunicare. Astfel ei vor fi mai amabili și vor reuși să identifice mai exact solicitarile clienților.

Cum te poate ajuta consilierul în carieră să generezi idei cu ajutorul tehnicii reverse brainstorming?

  • Te poate îndruma în aplicarea acestei tehnici sau poate răspunde întrebărilor tale legate de aplicarea ei.
  • Îți poate prezenta și alte tehnici de rezolvare de probleme, potrivite pentru situația pe care o întâmpini.

Puncte cheie

Reverse brainstorming este o tehnică utilă prin care poți genera idei pentru rezolvarea unei probleme. Pentru a o folosi, identifică problema pe care dorești să o rezolvi și noteaz-o pe o coală de flipchart. Încercați (tu și/sau echipa ta) să răspundeți la întrebarea “cum pot genera problema”?
 
Găsește cât mai multe răspunsuri la această întrebare și notează-le, fără a le evalua. Inversează-le pentru a găsi potențiale soluții la problema inițială.  Analizează fiecare soluție. Selectează-le pe cele pe care le poți implementa.

Comments

comments

Tu ce părere ai despre acest subiect? Te invităm să incluzi comentariile tale mai jos.


Acesta este doar unul dintre zecile de instrumente şi resurse pe care le găseşti pe siteul nostru. Click aici pentru mai multe articole, abonează-te la newsleterul pentrucariera.ro sau apelează la specialiştii noştri - consilieri în carieră certificaţi, cu experientă practică în domeniu - pentru a explora în continuare.


Intră în contul tău pentru a afla si mai multe. Contul de utilizator iti da posibilitatea sa pui intrebari private consultantilor nostri in cariera sau sa planifici o discutie gratuita cu unul dintre ei, pe subiecte legate de cariera si viata profesionala.


0 comments