Comunicarea asertiva

Creşterea eficienţei şi a productivităţii personale prin eficientizarea stilului de comunicare

woman making stop gesture with handŢi se întâmplă să nu ai timp suficient pentru realizarea sarcinilor de la locul de muncă sau pentru activităţile din timpul liber, pentru că îţi este greu să spui nu la solicitările colegilor sau ale altor cunoscuţi? Te simţi uneori frustrat(ă) pentru că nevoile, drepturile, opiniile sau sentimentele tale nu sunt respectate de cei din jur? Este posibil să nu comunici în mod asertiv.

Comunicarea asertivă este cel mai eficient tip de comunicare în situaţiile în care dorim să ne exprimăm sentimentele, să ne cerem drepturile, să spunem “NU” lucrurilor sau solicitărilor pe care nu le dorim. Asertivitatea presupune susţinerea propriului punct de vedere cu fermitate şi curaj, dar fără a deveni agresivi.

Cei care nu sunt suficient de asertivi nu se simt în largul lor în situaţii sociale obişnuite, nu îşi apără drepturile, nu pot spune “NU” când li se cere ceva contrar propriilor dorinţe şi nevoi şi nu se simt în largul lor atunci când trebuie să facă o observaţie.

Persoanele care nu comunică asertiv, adoptă una din următoarele tipuri de comunicare:

  • Comunicarea pasivă: cei care comunică pasiv sunt excesiv de amabili în orice situaţie, gata să îndeplinească orice solicitare din partea cuiva pentru a nu strica relaţiile cu aceste persoane. Cei care folosesc acest mod de comunicare nu au curajul să îşi apere drepturile sau nu le cunosc.
  • Comunicarea agresivă: presupune utilizarea constrângerii şi a intimidării, comunicarea pe un ton autoritar şi ostil a propriilor dorinţe şi nevoi. Presupune satisfacerea propriilor drepturi fără a ţine cont de sentimentele şi drepturile celorlalţi.
  • Comunicarea pasiv-agresivă: deşi nu îşi manifestă agresivitatea în mod direct, aceste persoane manifestă o rezistenţă indirectă la solicitările celorlalţi (de exemplu, amânarea îndeplinirii sarcinilor cu care nu sunt de acord);
  • Manipulatorii:  aceste persoane pozează în victime şi îi determină pe cei din jur să se simtă vinovaţi sau să simtă compasiune faţă de ei pentru a obţine ceea ce doresc.

A fi asertiv(ă) înseamnă să-ți exprimi în mod direct nevoile, opiniile, dorințele, înseamnă să-ţi cunoşti drepturile şi să ţi le ceri, dar fără să încalci drepturile celorlalți.

Cum îți poți dezvolta asertivitatea?

Cunoaște-ți valoarea personală și drepturile
Pentru a fi asertiv(ă), trebuie să fii conştient(ă) că drepturile, sentimentele, nevoile, dorințele tale sunt la fel de importante ca ale celorlați, dar nu mai importante decât ale celor din jur. Consideră că ai dreptul să fii tratat(ă) cu respect și demnitate în orice situație.

Cunoaște-ți nevoile și exprimă-le
Dacă vei aștepta ca ceilalți să-ți identifice nevoile, fără ca tu să le exprimi, probabil că nu îți vor fi satisfăcute niciodată. Amintește-ți că satisfacerea nevoilor tale nu trebuie să încalce satisfacerea nevoilor celorlalți.

Studiază modul în care comunică o persoană asertivă
Analizează stilul de comunicare al unui coleg sau al unui prieten asertiv. Ce mesaje verbale şi nonverbale transmite acea persoană? Compară consecinţele mesajelor pe care prietenul sau colegul tău le transmite cu cele transmise de tine. Ce ai putea folosi şi tu din stilul lor de comunicare?

Oamenii sunt responsabili pentru propriul comportament
Oamenii nu vor reacționa întotdeauna așa cum ți-ai dori atunci când vei comunica asertiv. Unii vor reacționa agresiv, alții îți vor purta resentimente. Nu poți controla modul în care oamenii se manifestă. Dacă nu încalci drepturile celorlalți, poți spune sau face orice!

Exprimă-ți gândurile și  emoțiile negative într-un mod controlat și sănătos
Emoțiile negative precum furia, tristețea, dezamăgirea sunt naturale și nu este nevoie să le reprimi. Exprimă-le, dar ai grijă să îți păstrezi atitudinea de respect față de cei din jur. Protejează emoțiile celorlalţi și încearcă să îți controlezi propriile emoții. Apără-ți drepturile și confruntă oamenii care încearcă să ți le încalce.

Primește feedback într-un mod pozitiv
Nu deveni agresiv sau defensiv, chiar dacă nu ești de acord cu feedback-ul pe care îl primești. Amintește-ți că ai dreptul să faci greșeli și să ceri ajutor!

Păstrează un jurnal al situaţiilor de comunicare
Notează şi analizează situaţiile în care ai fost excesiv de amabil(ă), în care ai comunicat în mod agresiv, dar şi pe cele în care ai comunicat asertiv. Cât de eficient ai fost în fiecare din situaţiile respective? Aminteşte-ţi detaliile acestor situaţii. Ce a transmis limbajul corpului tău? Care a fost efectul cuvintelor pe care le-ai folosit? Ce ai vrea să schimbi şi ce ai vrea să păstrezi în viitor?

Adoptă stilul asertiv de comunicare şi practică-l cât mai mult
Pentru ca tipul de comunicare asertiv să devină stilul tău natural de a comunica, este nevoie să practici acest gen de comunicare cât mai mult în relaţiile cu ceilalţi.

Învață să spui NU
Fiecare din noi avem anumite limite în raport cu ceilalți. Este important să-ți cunoști aceste limite și să le comunici. Nu poți mulțumi sau ajuta pe toată lumea. Ai dreptul să spui NU solicitărilor celorlalți, oricând simți că limitele îşi sunt depășite.

Tehnici de comunicare asertivă

Foloseşte formulări la persoana I
Spune  “Eu vreau”,“Eu am nevoie”,“Eu mă simt” când transmiţi mesaje altor persoane.
Exemplu: Eu am nevoie de un buget mai mare pentru a finaliza acest proiect.

Foloseşte afirmaţii care arată consecinţele comportamentului celuilalt
Acest tip de afirmaţii te ajută să le transmiţi celorlalţi care sunt consecinţele comportamentelor lor asupra ta, fără a deveni agresiv(ă). Foloseşte fraze prin care critici comportamentul şi nu persoana!

Exemple:
– Faptul că nu îmi răspunzi la e-mail-uri în 24 de ore, îmi face imposibilă respectarea termenelor limită şi mă pune în situaţia de a întârzia munca celorlalte departamente. Dacă acest lucru va continua, voi fi obligat să aplic procedura disciplinară.

– Faptul că nu mă anunţi atunci când întârzii la serviciu, mă face să mă gândesc că ţi s-a întâmplat ceva şi mă simt rău. Aş aprecia dacă pe viitor mă vei anunţa atunci când întârzii.

Foloseşte afirmaţii empatice
Începe prin a-i transmite interlocutorului că îi înţelegi perspectiva şi modul în care se simte (“înţeleg că situaţia cu care te confrunţi în familie este una dificilă şi că te afectează”) apoi comunică lucrul de care ai nevoie (“cu toate acestea, solicitarea clientului nostru trebuie rezolvată în cele mai bune condiţii”).

Metoda “placa stricată”
Foloseşte acelaşi mesaj pe care să îl spui exact cu aceleaşi cuvinte, până când interlocutorul se va convinge că nu îţi vei schimba poziţia.

Exemple:
– Timpul nu îmi permite să preiau această responsabilitate.
– Am nevoie să mă ajuţi în proiectul pe care îl voi demara
– Timpul nu îmi permite să preiau această responsabilitate.
– Dacă te-ai implica în acest proiect, m-ai ajuta foarte mult.
– Timpul nu îmi permite să preiau această responsabilitate.
– Mă voi revanşa cu prima ocazie!
– Timpul nu îmi permite să preiau această responsabilitate.
– Dacă nu te vei implica în acest proiect, nu voi reuşi să îl finalizez la timp şi voi avea probleme!
– Înţeleg că proiectul este foarte important pentru tine şi mi-aş dori să te pot ajuta, însă timpul nu îmi permite să preiau această responsabilitate.

Acordă atenţie comunicării non-verbale
Menţine contactul vizual cu interlocutorul. Adoptă o poziţie a corpului care să exprime deschidere (evită încrucişarea mâinilor şi a picioarelor). Plasează-te drept în faţa interlocutorului. Foloseşte un volum al vocii normal pentru o conversaţie (evită să creşti volumul), foloseşte un ton hotărât, o voce calmă şi sigură. Nu vorbi prea repede. Rămâi calm(ă) pe toate durata discuţiei. Transmite-i interlocutorului că îl asculţi, aprobându-l din cap şi folosind aprobări verbale: aha, îhî.

Atenţie
Este posibil ca noul tip de comunicare adoptat să te facă să te simţi penibil, caraghios, nenatural. Este o impresie care va dispărea în timp, odată ce vei integra stilul asertiv de comunicare în propriul comportament şi îl vei practica din ce în ce mai mult.

Cum te poate ajuta consilierul în carieră să comunici asertiv?

  • Îţi poate oferi un adevărat training asertiv, un program adaptat nevoilor tale specifice în care vei beneficia de un plan de acţiune, de exerciţii, îndrumare şi susţinere permanentă pentru a învăţa să comunici asertiv.
  • Poate organiza jocuri de rol pentru a te ajuta să exersezi comunicarea asertivă într-un mediu confortabil, înainte de a-l folosi în viaţa reală. Consilierul îţi va oferi feedback legat de modul în care comunici, de progresele tale şi de lucrurile pe care ai putea să le îmbunătăţeşti.

Puncte cheie
Comunicarea asertivă este cel mai eficient stil de comunicare. A fi asertiv înseamnă să-ţi cunoşti drepturile şi să ţi le aperi atunci când cineva încearcă să ţi le încalce, indiferent de situaţie. Înseamnă să fii conştient de faptul că eşti o persoană valoroasă şi că ai dreptul să spui şi să faci orice doreşti atât timp cât prin asta nu încalci drepturile celorlalţi.

Asertivitatea poate fi învăţată, exersând tehnicile de comunicare asertivă. Dacă stilul tău de comunicare este unul pasiv, agresiv sau pasiv – agresiv, probabil că nu vei reuşi să comunici asertiv de la prima încercare, dar exersând şi aplicând constant tehnicile de comunicare asertivă, vei reuşi să îţi schimbi stilul în care comunici şi să devii mai  eficient(ă) în interacţiunea cu cei din jur.

Un stil de comunicare asertiv îţi va aduce respectul celor din jur şi te va ajuta să-ţi creşti stima de sine.

Comments

comments

Tu ce părere ai despre acest subiect? Te invităm să incluzi comentariile tale mai jos.


Acesta este doar unul dintre zecile de instrumente şi resurse pe care le găseşti pe siteul nostru. Click aici pentru mai multe articole, abonează-te la newsleterul pentrucariera.ro sau apelează la specialiştii noştri - consilieri în carieră certificaţi, cu experientă practică în domeniu - pentru a explora în continuare.


Intră în contul tău pentru a afla si mai multe. Contul de utilizator iti da posibilitatea sa pui intrebari private consultantilor nostri in cariera sau sa planifici o discutie gratuita cu unul dintre ei, pe subiecte legate de cariera si viata profesionala.


0 comments